Hoe werkt het?

Wonen op basis van anti-kraak of tijdelijke verhuur is nét even anders dan reguliere huur.

Wat houdt tijdelijk beheer in?

Tijdelijk beheer houdt in dat een pand tijdelijk bewoond mag worden om er zeker van te zijn dat het pand in goede staat blijft. Nadelige gevolgen van leegstand, zoals vandalisme, kraak, inbraak, diefstal, schade door onopgemerkte lekkages, etc. worden door goede bewoning tot een minimum beperkt.

Wat is het verschil tussen anti-kraak en tijdelijke verhuur?

Anti-kraak:

  • Er geldt een wederzijdse opzegtermijn van 28 dagen, vanaf de dag van ondertekening.
  • Het contract loopt automatisch door, tenzij er sprake is van een opzegging.
  • De afspraken die Alvast met de eigenaar maakt moeten strikt worden nageleefd. In de bruikleenovereenkomst die je tekent, staan alle afspraken tussen jou, Alvast en de eigenaar van het pand beschreven. Alvast controleert zeer regelmatig en grondig of alle afspraken worden nageleefd.
  • De panden dienen te allen tijde in een representatieve staat te zijn. Alvast waarborgt dit met name ook met betrekking tot mogelijke bezichtigingen met potentiële bruikleennemers of kopers.

Tijdelijk Verhuur:

  • Er geldt een minimale contractduur van 6 maanden.
  • Er geldt een opzegtermijn van minimaal één maand voor de huurder en drie maanden voor de verhuurder.
  • De opzegtermijn vanuit Alvast á 3 maanden kan al in de huurperiode van de eerste 6 maanden plaatsvinden.
  • Het contract loopt automatisch door, tenzij er sprake is van een opzegging.

FAQ bewoners

Ons aanbod wisselt snel. Ben je woningzoekend? Schrijf je dan hier in. Voor elk type woning schrijf je je op dezelfde manier in, namelijk via deze registratiepagina. Zodra je inschrijving is voltooid sta je bij ons geregistreerd als kandidaat-inschrijver.

Bij het selectieproces raadplegen wij de lijst met kandidaat-inschrijvers die zich hebben ingeschreven via onze website. Indien de woning een specifieke invulling nodig heeft, plaatsen wij de woning online op onze aanbodpagina.

Bij een project blijft de advertentie op onze aanbodpagina gedurende de tijd dat het project bij ons in beheer is online staan. Wanneer bewoners het contract opzeggen óf wij meer woningen in beheer krijgen, raadplegen wij de lijst met kandidaat-inschrijvers. 

Het is daarom aan te raden om je altijd in te schrijven via het inschrijfformulier wanneer je een woonruimte zoekt. Inschrijven is gratis en vrijblijvend.

Wanneer je een woning krijgt toegewezen krijg je het pand in bruikleen. Dat wil zeggen dat jij verantwoordelijk bent voor de staat van het pand. Je mag gebruik maken van de woning tegen een bruikleenvergoeding tot jijzelf of de eigenaar de overeenkomst opzegt. Wanneer er bezichtigingen of aannemers de woning moeten bezichtigen, dan vragen wij je de deur open te doen. Je zal hier altijd minstens 24 uur van tevoren over worden geïnformeerd. Kleine reparaties zijn voor de bewoners zelf. Mocht er iets aan de woning mankeren voor of tijdens het gebruik, dan dien je dit te melden aan Alvast.

Bij antikraak is dit wederzijds 28 dagen.

Bij tijdelijk verhuur is dit vanuit de bewoner 1 maand. De minimale contractduur is 6 maanden. Als bewoner kan je dus al na 5 maanden opzeggen. De eigenaar heeft een opzegtermijn van 3 maanden.

Defecten, verzoeken of klachten dien je in via het bewonersportaal. Klein onderhoud is altijd voor de bewoner zelf. Indien er sprake is van een technische storing schade of een klacht, dan verzoeken wij je dit melden via het portaal van Alvast. Wij trachten storingen en/of schades zo spoedig mogelijk te (laten) verhelpen, mits het om noodzakelijke voorzieningen gaat om normaal te kunnen wonen (winddichtheid, warm water, verwarming, lekkage etc.). Helaas is het zo dat niet alle technische storingen verholpen kunnen worden. De ruimte dient gedurende de periode ons beheer in bewoonbare staat te zijn.

  • Minimaal 18 jaar oud
  • Geen (minderjarige) kinderen en geen huisdieren
  • Een reguliere dagbesteding (zoals studie, werk of vrijwilligerswerk).
  • Een stabiele terugvalbasis; je woonruimte is slechts tijdelijk en kan onverwachts beëindigd worden.
  • Je bent verantwoordelijk, netjes en representatief. Zo ga je bijvoorbeeld netjes om met de buurt-/medebewoners, houd je je eigen ruimte maar ook de algemene ruimtes netjes en ben je bereid om te helpen bij bijvoorbeeld groenonderhoud of schoonmaak.
  • Je bent sociaal. Je onderhoud goed contact met de buurt/omgeving en je bent bereid te ondersteunen bij buurtinitiatieven.
  • Je bent flexibel. De totale duur is vooraf onbekend, dus je hebt een flexibele instelling en je houdt rekening met het feit dat je zomaar opgezegd kan worden.  
  • In beide gevallen heb je te maken met een tijdelijke woonruimte, waarbij je totale woonduur vooraf onbekend is.
  • Bij tijdelijke verhuur weet je zeker dat je minimaal zes maanden van de woonruimte gebruik kan maken. De opzegtermijn vanuit Alvast bedraagt drie maanden. Zo weet je ruim op tijd wanneer je je woonruimte moet verlaten. De opzegtermijn vanuit jou bedraagt één maand.
  • Voordeel: meer zekerheid qua minimale duur en je kan langer van tevoren op zoek naar een vervangende woonruimte.
  • Nadeel: de prijs ligt veelal hoger dan bij een antikraak woningen
  • Bij antikraak geldt een wederzijdse opzegtermijn van 28 dagen. Alvast voert pandcontroles uit om te controleren of bewoners netjes met het pand omgaan.

Voordeel: de prijs ligt veel lager dan marktconforme huur. Nadeel: Onzekerheid qua duur.  

Nee, je kunt bij je inschrijving aangeven voor welke regio je interesse hebt. Indien wij woonruimte beschikbaar krijgen in de regio waar jij op zoek bent en we kunnen je woonruimte aanbieden nemen wij contact met je op. 

Nee, wij werken niet met een wachtlijst. Voor sommige projecten zoeken wij naar een bepaald type bruiklener en dienen wij snel te schakelen. Indien jij je hebt ingeschreven bekijken we jouw inschrijving en als jij past in het plaatje van de huurder/bruiklener die we zoeken nemen we contact met je op.

Je hoort alleen iets van ons wanneer we je woonruimte kunnen toewijzen. Na je inschrijving ontvang je een bevestiging van je inschrijving per e-mail. Bellen na je inschrijving is niet nodig en versnelt het proces niet.  

Inschrijven is gratis en vrijblijvend en kan via onze website. 

Zodra je een woning krijgt toegewezen en je deze accepteert betaal je inschrijfgeld. Bij anti-kraak en tijdelijk verhuur is dat 85,-Daarnaast neem je een verplicht brandveiligheidspakket af, dit is 45 met een toevoeging van 17,50 per verdieping. Heeft je toekomstige woonruimte een portiek met aparte brievenbus? Dan worden er kosten berekend voor een naamplaatje, dit is 10,-. 

Ja, dat kan. Het is belangrijk dat wij maandelijks de bruikleenvergoeding/huur kunnen incasseren omdat wij deze doorbetalen aan de eigenaren van de panden.  

Als je inschrijving compleet is (beschrijving/omschrijving over wie je bent, wat je doet in het dagelijks leven en waarom je opzoek bent naar woonruimte, Plus profielfoto en antwoord gegeven op alle gestelde vragen) dan nemen we je inschrijving sneller in behandeling en is de kans groot dat we je bellen om samen de inschrijving door te nemen.

Via de de website van de belastingdienst.

Helaas plannen wij geen bezichtigingen. Je krijgt foto’s van de woning te zien en aan de hand daarvan maak je een keuze.

Wonen met minderjarige kinderen is niet toegestaan.

Nee huisdieren zijn niet toegestaan.